This German Art Nouveau figurine is representing
a young semi nude lady after her bath drying herself with a cobalt
blue cloth.
Her forms and hairstyle, and even the broken tree trunk were she
is sitting, are more in the “Art Nouveau” style than
in the Art Deco, even having been designed in the 20s.
She is looking very quiet, not fearing to be observed by a non-expected
guest, or who knows, may be her lover is observing her.
She has blonde hairs and a cobalt blue ribbon around it. The body
is completely white, and all over glazed.
The trunk where she is sitting and her cloth are also coloured
and glazed.
On the base is impressed under the glazing the artist name C.
Werner, ( Carl Werner ).
Condition: Absolutely perfect.
Under the base we find the Hutschenreuther mark used between 1920-1938.
We have to make a special remark about this figurine, it
is a very rare example, not being easy to find, and less in such
a perfect condition and with this period mark. If you
are a collector you have noticed it.
WERNER, Carl, Germany * 1895 † 1980
Carl Werner was a sculptor and one of the most important German
porcelain modellers of the 20th century. In 1922 the sculptor
Carl Werner took charge of the artistic department.
The same year saw the beginning of the creative collaboration
with Carl Tutter who, during the four decades of his work, went
on to create masterly crafted sculptures that received worldwide
recognition.
For the brand Hutschenreuther, acquired by Rosenthal in 2000,
he created many wonderful figurines, e.g. “Die roten Schuhe”,
“Bajadere” and “Schwerttänzer” and
also animal sculptures such as “Trabendes Edelpferd”
and »”Auf der Koppel (Stute mit Fohlen)”.
“Porzellanfabrik Lorenz Hutschenreuther A.G.”, name
from 1902 to 1969.
Dimensions:
High: 16,5 cm.
Wide: 13 cm.
Base: 7 cms. widest point
Mark; Nr. 2437, pag. 321, used between 1920-1938
Bibliography: Robert E. Röntgen, “Deutsche porzellanmarken,
von 1710 bis heute”, Ed. Battenberg.
Figura Jugendstil Hutschenreuther.
Esta figura alemana Art Nouveau, representa a una
joven semi desnuda secándose después del baño
con un paño azul cobalto.
Sus formas y su peinado, e incluso el tronco roto de árbol
donde se sienta, se encuentran más en el estilo“Art
Nouveau” que en el Art Deco, incluso habiendo sido diseñada
en los años 20.
Su aspecto es muy tranquilo, sin temer ser observada por algún
invitado no esperado, o quien sabe, puede ser que su amante la
observe.
Tiene los cabellos rubios y un lazo de color azul cobalto alrededor.
El cuerpo es completamente blanco, y todo ello vidriado.
El tronco donde se sienta y su paño están también
coloreados y vidriados.
En la base se encuentra impreso bajo el vidriado el nombre del
artista C. Werner, ( Carl Werner ).
Condición: Absolutamente perfecta.
En la parte inferior de la base encontramos la marca usada por
Hutschenreuther en el periodo 1920-1938.
Tenemos que hacer un comentario especial acerca de esta figura,
es un modelo muy raro, no siendo fácil de encontrar
y menos en esta condición tan perfecta y con la marca de
este periodo. Si usted es un coleccionista de estas figuras
ya lo habrá apreciado.
WERNER, Carl, Alemania * 1895 † 1980
Carl Werner fue escultor y uno de los más importantes modelistas
de porcelana del S. XX. En 1922 Carl werner tomó posesión
del cargo de director del departamento artístico en Hutschenreuther.
Ese mismo año comenzó la colaboración creativa
con Karl Tutter quien durante las cuatro décadas de su
trabajo en Hutschenreuter, creó esculturas de una maestría
artística que le proporcionaron el reconocimiento mundial.
Creó magníficas figuras para la casa Hutschenretuher,
comprada el año 2000 por Rosenthal, como p.ej. “Die
roten Schuhe”, “Bajadere” y “Schwerttänzer”
y también figuras de animales como “Trabendes Edelpferd”
y “Auf der Koppel (Stute mit Fohlen)”.
“Porzellanfabrik Lorenz Hutschenreuther A.G.”, nombre
entre 1902 y 1969.
Dimensiones:
Alto: 16,5 cm.
Ancho: 13 cm.
Base: 7 cms. En su parte mas ancha.
Marca; Nr. 2437, pag. 321, usada entre 1920-1938
Bibliografia: Robert E. Röntgen, “Deutsche porzellanmarken,
von 1710 bis heute”, Ed. Battenberg.