Hugo Leven-Kayserzinn tray.
Decorative Art Nouveau pewter jewel tray designed
by Hugo Leven (*1874, 1956) for the company J.P. Kayser &
Sohn, Germany around 1898-1900.
The tray is formed by a big, open flower with the stamens in
the centre and two detailed drawn bees on the right and a smaller
insect on the left side. The flowing, soft outlines of the petals
of the flower and the well thought-out sparsely applied additional
decoration, here the insects, are typical for Hugo Levens work.
The company Johann Peter Kayser & Sohn AG
in Krefeld-Bochum (Rhineland, Germany) was known for the high
quality of design and making of its Art Nouveau pewter products.
For the casting was used pure pewter. The benefit is that this
material prevents oxidation and keeps the silvery appearance
of the objects for their lifetime.
The foundry was situated in Krefeld-Bochum under the direction
of Jean Kayser. The design studio was in Cologne directed by
Engelbert Kayser (1840-1911). Artists working for him were (among
others) Hugo Leven (1874-1956), Karl Berghof (1881-1967), Karl
Geyer (1858-1912) and Hermann Fauser (1874-1947). Some items
were designed by the frenchman Jean Garnier.
The products of Kayser were quite successful and won several
prices. For example gold medals at the World Exhibition in Paris
1900, the First Exhibition of Modern Art in Turin 1902 and the
St. Louis Universal Exhibition in 1904.
The period of outstanding designs ended with the death of the
artistic director Engelbert Kayser in the year 1911.
An interesting fact is that the company numbered their designs
from the fictitious number “4000” on starting in
1894/5 until the last number “4999” in 1925. All
products show their design number accompanied by the word ”Kayserzinn”
either in a circular or oval frame or horizontally.
Marked on the bottom: Kayserzinn and “4199”
in a circular frame.
Condition: Another item that is allows to use
the word “mint“.
Diameter: 15 cm.
Bandeja Kayserzinn-Hugo Leven.
Decorativa bandeja para joyas art nouveau en estaño,
diseñada por Hugo Leven (*1874, 1956) para la compañía
J.P. Kayser & Sohn, Alemania hacia 1898-1900.
La bandeja esta formada por una gran flor abierta, con sus estambres
en el centro, dos abejas en la derecha y otro pequeño
insecto en la izquierda, realizados con gran detalle. Los contornos
fluidos y suaves de los pétalos de la flor y la bien
estudiada y escasa decoración adicional, en este caso
los insectos, son típicos del trabajo de Hugo Leven.
La compañía Johann Peter Kayser
& Sohn AG en Krefeld-Bochum (Rhineland, Alemania), era conocida
por la alta calidad de diseño y producción de
sus productos de estaño art nouveau. Para la fundición
se utilizaba estaño puro. La ventaja es que este material
evita la oxidación y conserva la apariencia plateada
de los objetos toda su vida.
La fundición estaba situada en in Krefeld-Bochum bajo
la dirección de Jean Kayser. El estudio de diseño
estaba en Colonia dirigido por Engelbert Kayser (1840-1911).
Artistas que trabajaron para el fueron (entre otros), Hugo Leven
(1874-1956), Karl Berghof (1881-1967), Karl Geyer (1858-1912)
y Hermann Fauser (1874-1947). Algunos objetos fueron diseñados
por el francés Jean Garnier.
Los productos de Kayser tuvieron mucho éxito y ganaron
varios premios. Por ejemplo, medalla de oro en la Exosición
Universal de París de 1900, la Primera Exposición
de Arte Moderno en Turín de 1902, y la Exposición
Universal de St. Louis de 1904.
La época de diseños sobresalientes terminó
con la muerte del director artístico Engelbert Kayser
en el año 1911.
Un dato interesante es que la compañía numeraba
sus diseños desde el ficticio número “4000”
empezando en 1894-95, hasta el último número “4999”
en 1925. Todos los productos muestran su número de diseño
acompañados de la palabra “Kayserzinn”, enmarcados
en un círculo, óvalo o en horizontal indistintamente.
Marcada en la base “Kayserzinn 4199”
dentro de un círculo.
Condición, Otro artículo que nos
permite decir “como nuevo.
Diámetro; 15 cm.
Sold / Vendida